Knowledge and Curriculum II
Content List -
- Meaning and Concept of Curriculum (पाठ्यचर्या का अर्थ और अवधारणा)
- Nature and Need of Curriculum (पाठ्यक्रम का स्वरूप और आवश्यकता)
- School Knowledge and Its Reflection in the Form of Curriculum, Syllabus, and Textbooks (पाठ्यक्रम, पाठ्यसारणी और पाठ्यपुस्तकों के रूप में विद्यालयी ज्ञान की अभिव्यक्ति)
- Traditionalist Perspectives of Curriculum (पाठ्यचर्या का पारंपरिक दृष्टिकोण)
- Conceptual Perspectives of Curriculum (पाठ्यचर्या के वैचारिक दृष्टिकोण)
- Empiricist Perspectives of Curriculum (पाठ्यचर्या का अनुभववादी दृष्टिकोण)
- Reconceptualist Perspectives of Curriculum (पुनःसंकल्पनावादी पाठ्यचर्या दृष्टिकोण)
- Selection and Development of Learning Resources (Textbooks, Teaching-Learning Materials, and Resources Outside the School) (शैक्षिक संसाधनों का चयन और विकास (पाठ्यपुस्तकें, शिक्षण-अधिगम सामग्री, तथा विद्यालय के बाहर के संसाधन)
- Process of Curriculum Evaluation and Revision (पाठ्यचर्या के मूल्यांकन और संशोधन की प्रक्रिया)
- Need for a Model of Continual Evaluation, Feedback from Learners, Teachers, Community, and Administrators पाठ्यचर्या के निरंतर मूल्यांकन मॉडल की आवश्यकता, शिक्षार्थियों, शिक्षकों, समुदाय और प्रशासकों से प्राप्त प्रतिक्रिया
Read more....
Post a Comment